زهرا فرجی؛ محمد رضا علی بیک؛ روح انگیز جمشیدی
دوره 8، شماره 1 ، فروردین و اردیبهشت 1390
چکیده
مقدمه: با ظهور تکنولوژیهای نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در مراکز آموزشی باز کرده است. این مقاله امکان ارایهی آموزش از طریق اینترنت را برای کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مستقر در شهر تهران مورد بررسی قرار داده است.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- ...
بیشتر
مقدمه: با ظهور تکنولوژیهای نوین و ایجاد مراکز آموزش مجازی، آموزش و یادگیری الکترونیکی جای خود را در مراکز آموزشی باز کرده است. این مقاله امکان ارایهی آموزش از طریق اینترنت را برای کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاهی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مستقر در شهر تهران مورد بررسی قرار داده است.روش بررسی: روش پژوهش پیمایشی- توصیفی بوده است. دادهها از طریق پخش 44 پرسشنامه بین کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مستقر در شهر تهران در مرداد و شهریور 1387 گردآوری شدند. برای تعیین اعتبار، محتوای این پرسشنامه از نظر استادان و سایر کارشناسان فن گذرانده شد و برای تعیین روایی از ضریب Cronbach’s alpha 15 نمونه، که به صورت تصادفی از جامعه انتخاب شده بودند، استفاده شد. دادهها با نرمافزار آماریSPSS و با استفاده از تکنیکهای آمار توصیفی به دست آمدهاند.یافتهها: 95 درصد کتابداران به شرکت در دورههای آموزش از طریق اینترنت علاقهمند بودهاند. پایگاههای اطلاعاتی بیشترین و کتابخانهی مجازی کمترین موضوعهای تجربه شده برای دسترسی به اطلاعات بودند. وب سایتهای آموزشی بیشترین و گفتگو کمترین آمار را در زمینهی روشهای مورد نظر برای ارایهی آموزش داشتند. 71 درصد کتابداران تأیید کردند که کتابخانه آنها آمادگی لازم برای ایجاد دورهها را دارند. 21 درصد از آنها تخصیص بودجه به کتابخانههایشان را برای برگزاری این دورهها تأیید کردند. بیشتر پاسخگویان به «ردهبندی چند برچسبی» عدم آشنایی و به «مدیریت دانش» آشنایی نسبی و به «مهارتهای اولیه کامپیوتر» آشنایی کامل داشتند. همچنین به موضوع «حفاظت رسانه نوری» علاقه کم، به «وب 2» علاقه متوسط و به «سیستمهای پایگاههای اطلاعاتی» علاقه زیاد نشان دادند. موافق نبودن بالا دستان، عدم اطمینان به اعتبار این دورهها، مشکلات فنی، سرعت پایین خطوط اینترنت از مشکلات بیان شده، توسط کتابداران بود.نتیجهگیری: کتابخانههای مرکزی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شهر تهران امکانات بالقوه و قابلیتهای لازم برای برگزاری دورههای آموزش کتابداری و اطلاع رسانی از طریق اینترنت را دارند.واژههای کلیدی: امکان سنجیها؛ کتابداری و اطلاع رسانی؛ کتابداران؛ وزارت بهداشت؛ کتابخانههای پزشکی؛ اینترنت.